Musikken i Domkirken

Musikken ved det kongelige bryllup i Københavns Domkirke fredag den 14. maj 2004

Medvirkende:
Københavns Drengekor Det Kongelige Kantori/Copenhagen Royal Chapel Choir
Vor Frue Kirkes Kantori
Barokensemblet Concerto Copenhagen
(cembalo: Lars Ulrik Mortensen)
Domorganist Flemming Dreisig
Organist Mads Høck
Palle Mikkelborg, trompet
Helen Davies, harpe

Dirigent: Ebbe Munk
Den Kongelige Livgardes Messingensemble under ledelse af Peter Harbeck

Under gæsternes ankomst fra ca. 14.30:

komposition durata time
1) Wilhelm Peterson-Berger: Gratulation (Frösöblomster op. 16) FD 2.30 14.30
1867-1942

2) Otto Malling: Friede, A-dur op. 75 FD 4.30 14.34
1847-1915

3) Percy Whitlock: 2 stykker; Allegretto/Chanty MH 6.00 14.40 1903-1946

4) F. L. Æ. Kunzen: Poco adagio, F-dur FD 2.30 14.48
1761-1817

5) W. A. Mozart: Ave verum, for kor og orgel EM 3.10 14.52
1756-1791
Københavns Drengekor
6) L.Vater: Bryllupshilsen 3.00 14.57
Den Kongelige Livgardes Messingensemmble

7) Edvard Grieg: Gavotte og Air (Holberg-suite)MH 6.00 15.01
1843-1907

8) Edward Grieg: Ave Maris stella, for kor a capella EM 3.00 15.08
1843-1907
Københavns Drengekor

9) Charles Gounod: Allegro Maestoso af Bryllupsmiskken fra Romeo og Julie 3.00 15.12
Den Kongelige Livgardes Messingensemble

10) Niels W. Gade: Tonestykke, C-dur MH 2.00 15.16
1817-1890

11) Frederik Kuhlau: Sonatine, F-dur op.55 FD 3.00 15.19
1786-1832

12) Benna Moe: Cantilena (1972) FD 3.30 15.23
1897-1983

15.30 Under og umiddelbart efter Hans Kongelige Højhed Kronprinsens ankomst sammen med Hans Kongelige Højhed Prins Joachim:
Carl Nielsen (1865-1931): Festpræludium til århundredeskiftet år 1900.
Den Kongelige Livgardes Messingensemble.

Umiddelbart herefter:

Niels W. Gade (1818-90): Morgensang af ”Elverskud” – I østen stiger solen op
Københavns Drengekor under ledelse af Ebbe Munk.

Med musik af både Carl Nielsen og Niels W.Gade ledsages Kronprinsen og Prins Joachim af musik af de internationalt to bedst kendte navne i dansk musik.
Ingemanns tekst til ”I østen stiger solen op” er nok den salme, der har vundet størst udbredelse i Danmark, og Gades korudsættelse af salmen er blevet et fast punkt på repertoiret for de fleste danske kor.

15.40-15.50 Léon Boëllmann (1862-97): Toccata for orgel.
Flemming Dreisig
Under dette orgelstykke ankommer de kongelige gæster samt medlemmer af regeringen.
Komponisten Léon Boëllmann anses for en af hovedfigurerne inden for den navnkundige franske romantiske orgeltradition.

I forbindelse med Donaldson familiens ankomst:
”Fill thou my life, O Lord my God", skotsk salme.
Vor Frue Kirkes Kantori under ledelse af Ebbe Munk
Familien Donaldson har skotske rødder og denne salme fremføres efter brudens eget ønske.
Vor Frue Kirkes Kantori er det ene af Domkirkens to kor. Dette kor medvirker blandt andet ved de daglige morgenandagter i Danmarks Radio.

15.53 Under Regentparrets ankomst:
Antonio Soler (1729–83): Fanfare fra Seis Conciertos para dos
organos.
Den Kongelige Livgardes Messingensemble og Flemming Dreisig.
Dette stykke var populært allerede ved det spanske hof i 1700-tallet. Komponisten fungerede blandt andet i den spansle kongefamilies sommerresidens i Escorial. Det er oprindeligt skrevet for to orgler. Det udføres ved denne lejlighed fra Kongelogen af Livgarden og fra Domkirkens store orgel af domorganisten.

Varighed ca. 3 minutter. Resterende tid til klokkeringning forud for brudens ankomst: 4 minutter

16.00 Ved Mary Donaldsons entre i kirkerummet:
G.F.Händel (1685-1759): Zadok the Priest
Kroningshymne for kor og orkester
Københavns Drengekor , Barokensemblet Concerto Copenhagen, Lars Ulrik Mortensen, cembalo, Mads Høck, orgel under ledelse af Ebbe Munk.
Værket er skrevet til Georg IIs kroning i London 1727, og det hører til et af de mest pompøse korværker i den anglikanske kirkes musiktradition.

Salme (DS 402: Den signede dag, vers 1,3, 4, 5 og evt. 7)

Nådehilsen, bøn og læsninger ved Erik Normann Svendsen

Salme (Eternal Father. Tekst oversættes til dansk) Arrangeret 2004 i anledning af det Kongelige bryllup for menighed, kor og orgel af Chris Hazel, London.
Salmen hører til blandt de mest populære i den anglikanske kirke – især kendt som flådens salme.

Tale ved Biskop Erik Normann Svendsen

Efter Biskop Erik Norman Svendsens tale:
Giovanni Pierluigi da Palestrina (ca.1525-94): Sicut cervus.
Københavns Drengekor under ledelse af Ebbe Munk.
Denne motet har fulgt den danske kongefamilie igennem flere generationer. Ved mange større kirkelige kirkelige høtideligheder – eksempelvis Dronning Margrethes og Prins Henriks bryllup i Holmens Kirke, ved Kong Frederik den IXs begravelse fra Roskilde Domkirke og ved Prins Joachims og Prinsesse Alexandras bryllup i Frederiksborg Slotskirke. Også ved disse lejligheder er den blevet fremført af Københavns Drengekor.

Tilspørgelse og vielse ved Biskop Erik Normann Svendsen

Palle Mikkelborg (f. 1941): Simple Prayer arrangeret i anledning af det Kongelige bryllup for solotrompet, harpe, sopransolist og kor.
Helen Davies Mikkelborg, harpe, Palle Mikkelborg, trumpet. Københavns Drengekor under ledelse af Ebbe Munk.
Oprindeligt er Simple Prayer afslutningen på et større korværk
A Noone of Night, som Palle Mikkelborg komponerede til Københavns Drengekor og Ebbe Munk i 1997.
I de senere år har værket været jorden rundt med koncerter i bl.a. brudens hjemland i det berømte operahus i Sydney.
Simple Prayer er med tekst af den hellige Frans af Assissi.

Tredje salme (DS 703: Det er så yndigt, vers 1, 3 og 5)

Bønner og svar og velsignelse ved Kongelig Konfessionarius Christian Thodberg.
Disse bønner og svar er en anden af de stærke traditioner ved kirkelige begivenheder i Kongehuset.
Der er tale om bønner i vekselsang mellem præst og kor. Musikken stammer fra begyndelsen af 1600-tallet og følger skønt sunget på dansk en tradition fra Durham Cathedral i det nordlige England.

Det store ”Amen” efter velsignelsen stammer fra Palestrinas Marcellus Messe fra midten af 1500-tallet.

Salme (DS 11: Nu takker alle Gud).

17.00 Når Brudeparret forlader Domkirken:
Charles-Marie Widor (1845-1937): Toccata af 5. orgelsymfoni spillet af Flemming Dreisig.

Siden Dronning Margrethes og Prins Henriks bryllup i 1967 har Mendelssohns ellers så berømte bryllupsmarch fået skarp konkurrence af dette brillante og virtouse franske orgelstykke.
Det blev i Kongefamilien senest anvendt ved prins Joachims og Prinsesse Alexandras bryllup.

17.06 Når Regentparret forlader Domkirken:
Richard Wagner (1813-83): Forspil til III akt af ”Lohengrin” arrangeret for domkirkens store orgel af domorganist Flemming Dreisig.

Herefter, mens de øvrige gæster forlader kirken:

1) Louis Vierne: Finale, D-dur af 1. symfoni MH 6.00 17.09
1870-1937

2) Jean Langlais: Carillon de Westminster MH 5.00 17.15
1907-1991

3)Louis Vierne: Carillon de Westminster MH 6.00 17.20
1870-1937

4) Alexandre Guilmant: Marche nupitale FD 6.00 17.26
1837-1911

5) William Mathias: Processional MH 5.00 17.32
1934 – 1992

6) Benna Moe: Lovprisningshymne (4.sats af Alpesuite) FD 3.00 17.37
1897-1983

7) Benna Moe: Hyrdefløjter (2.sats af Alpesuite) FD 3.00 17.40
1897-1983

8) Charles Marie Widor: Finale, G-dur af 6. Orgelsymfoni MH 7.00 17.43
1845-1937
slut 17.50

Accept af cookies

Ifølge lovgivningen skal der oplyses om brugen af cookies. Kongehuset benytter cookies for at sikre, at hjemmesiden virker korrekt samt i forbindelse med statistik.

Cookies fra hjemmesiden kan altid slettes igen.

Læs mere om cookies