På togt med Dannebrog

Kongeskibet Dannebrog.
  •  
  •  
  •  

De årlige sommertogter med kongeskibet Dannebrog er en forlængelse af en efterhånden lang tradition, som går tilbage til Christian 10., der som den første konge gjorde årlige togter i danske farvande til en fast del af sit program.

Sejladsen med det nuværende kongeskib, som blev taget i brug i maj 1932, har således i 80 år været en stående del af den kongelige families aktiviteter i sommerhalvåret. Den eneste afbrydelse har været de fem år under den tyske besættelse 1940-45, hvor skibet var lagt op i Københavns Havn.

Efter besættelsen har traditionen været fortsat først af Kong Frederik 9. og efter dennes død i januar 1972 af hans datter, Dronning Margrethe, som begge har lagt vægt på at bruge skibet som udgangspunkt for en stadig kontakt med alle dele af riget både i Danmark og på Færøerne og i Grønland. Ud over de tilbagevendende besøg i danske havnebyer har skibet også været brugt ved særlige lejligheder, som fx da den daværende Kronprins Frederik (9.) i 1935 efter sit bryllup med Prinsesse Ingrid i Stockholm bragte sin brud hjem til Danmark ombord på Kongeskibet. 

Skibet har også været brugt i forbindelse med statsbesøg, som fx da Regentparret i sommeren 1976 besøgte USA, herunder også de tidligere danske Vestindiske Øer. Da Regentparret i 1980 besøgte Storbritannien, gjorde Dannebrog det muligt at sejle lige ind i hjertet af den britiske hovedstad. Senest har skibet i 2011 bragt Regentparret til Skt. Petersborg i forbindelse med statsbesøget i Rusland.

Kongeskibet har spillet en vigtig rolle i synliggørelsen af monarkiet i hele landet ved bogstaveligt talt at gøre det muligt for monarken og den kongelige familie at lægge til i talrige danske havnebyer, hvorfra der kan skabes en direkte kontakt til den lokale befolkning. Som en slags sejlende slot er Dannebrog en velegnet base for Dronningens besøg i stort set alle egne af landet, som ingen steder er langt fra havet.

Publiceret 4. juni 2012

Siden kommandohejsning i 1932 har skibet tilbagelagt mere end 400.000 sømil og besøgt hovedparten af havnene i Danmark, Grønland og på Færøerne. Skibet har også besøgt europæiske havne, især i Frankrig, og har været i Middelhavet, Caribien samt den Amerikanske Østkyst.

Kongeskibets dimensioner:
  • Længde: 78,43 meter 
  • Bredde: 10,40 meter 
  • Dybgang: 3,95 meter 
  • Mastehøjde: 23,00 meter 
  • Deplacement, fuldt lastet: 1238 tons 
  • Hovedmotorer: B&W Alpha Diesel Type:6T23L-KVO som under normalbelastning yder 640 Kw / 870Hp ved 800 o/min (og under maksimalbelastning yder 685/930 ved 825)
  • Hjælpemotorer: Scania Type:DI12 62M som yder 240kw ved 1500 o/min
  • Aktionsradius: 3600 sømil 

En større modernisering blev udført i 1980-1981, hvor man bl.a. udskiftede maskinrummet.


Læs mere om Kongeskibet

Den 26. maj 2012 fyldte Kongeskibet 80 år. Læs mere om 80-års-jubilæet.

Accept af cookies

Ifølge lovgivningen skal der oplyses om brugen af cookies. Kongehuset benytter cookies for at sikre, at hjemmesiden virker korrekt samt i forbindelse med statistik.

Cookies fra hjemmesiden kan altid slettes igen.

Læs mere om cookies