Kronprinsparret besøger Tyskland

Kronprinsparret aflægger officielt besøg i Tyskland den 19.-21. maj 2015 for at stå i spidsen for en dansk erhvervsdelegation.

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen og Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen besøger Hamborg og München for at stå i spidsen for en dansk erhvervsdelegation, hvor over 100 virksomheder forventes at deltage. Under temaet Danish Living/Dänisches Leben vil der under besøget blandt andet være fokus på arkitektur, energi, miljø, medicinalvarer, gastronomi og design.

Besøgets overordnede tema er Danish Living/Dänisches Leben, der har fokus på følgende sektorer både i Hamborg og i München:

• Sustainable Living – arkitektur, byggeri, byplanlægning, vedvarende energi, energieffektivitet og miljørelaterede teknologier
  •  Healthy Living – medicinalvarer, hjælpemidler og medicinsk udstyr og -teknologi
  • Tasty Living – mad, drikkevarer, gastronomi og turisme
  • Stylish Living – mode, design, møbler og boligindretning

Både i Hamborg og München vil Kronprinsparret deltage i åbningen af erhvervsseminarer samt aflægge besøg ved de fire sektorseminarer (Sustainable Living, Healthy Living, Tasty Living og Stylish Living). Ligeledes deltager Kronprinsparret i to erhvervsfrokoster samt festmiddage for de deltagende virksomheder og deres gæster. Programmet kommer også til at inkludere flere virksomhedsbesøg i begge byer.

I Hamborg modtages Kronprinsparret af borgmester Olaf Scholz på Das Hamburger Rathaus, og i München er Bayerns ministerpræsident Horst Seehofer og fru Seehofer værter ved en frokost i München Residenz.

Baggrund

Tyskland er verdens fjerdestørste økonomi, EU's største økonomi og langt det største danske eksportmarked. I 2014 eksporterede Danmark for næsten 110 milliarder kroner og tæt på 150 milliarder kroner, hvis man medregner serviceydelser. Potentialet er imidlertid langt større, og besøget skal styrke de kommercielle relationer mellem Danmark og Tyskland og hjælpe til at videreudvikle danske platforme i Tyskland og udvikle nye forretninger og eksportmuligheder.

Tyskland er det land i Europa, hvor flest virksomheder får nye produkter på markedet, og med sit innovative miljø og tætte samspil mellem forskning og erhvervsliv samt nem adgang til finansiering har Bayern en stor del af æren. Håbet er, at små og mellemstore virksomheder (SMVer) i højere grad får øjnene op for det sydlige Tysklands potentiale, samtidig med at besøget styrker Danmarks allerede store engagement i de nordlige delstater.

Presseprogram og akkreditering

Interesserede medier bedes udfylde vedhæftede blanket og sende den til Udenrigsministeriet pkp@um.dk med kopi til jangra@um.dk senest den 23. april 2015.

Rejsebureauet BCD Travel vil stå for hotelreservationer, flyrejse samt lokal transport, hvis det ønskes. Rejseoplæg fra BCD kan rekvireres.

Detaljerede oplysninger om akkreditering samt presseprogram følger senere.

Pressekontakter

Kongehuset