PRIVAT TIL REDAKTIONERNE: Kronprinsparret deltager i erhvervs- og kulturfremstød i Brasilien

D.K.H. Kronprinsen og Kronprinsessen aflægger den 16. – 21. september officielt besøg i Brasilien for at stå i spidsen for et dansk erhvervs- og kulturfremstød med besøg i byerne São Paulo, Rio de Janeiro og Belo Horizonte. Kronprinsparrets program vil have fokus på udvikling af Danmarks samarbejdsmuligheder med Brasilien inden for olie- og gasindustrien, biobrændstof, vandsektoren, medicin og medicinsk udstyr, uddannelse, turisme til Danmark samt kreative erhverv som design, gastronomi, arkitektur, kunst og musik.

Programmet
I de tre byer deltager Kronprinsen i en række erhvervstiltag med fokus på danske virksomheder. I Rio de Janeiro deltager Kronprinsen blandt andet i verdens næststørste olie & gas messe – Rio Oil & Gas, mens Kronprinsen i alle tre byer vil deltage i virksomhedsbesøg, arrangementer for vandsektoren samt fremstød for Danmark som turistmål.

Kronprinsessen vil aflægge besøg på flere sociale projekter med særligt fokus på kvinders sundhed og rettigheder samt børn og unges muligheder i det brasilianske samfund. I São Paulo vil Kronprinsessen besøge et krisecenter for voldsramte kvinder og deltage i et møde om kvinders og udsatte gruppers rettigheder. Derudover besøger Kronprinsessen et institut for blinde med tætte bånd til danske virksomheder. I Rio de Janeiro omfatter programmet et socialt projekt i en af byens ’favelaer’, et ungdomsprojekt støttet af FN’s Befolkningsfond samt et WHO-projekt for mødres sundhed.

I Sao Paolo deltager Kronprinsparret i arrangementet COOL Denmark, hvor dansk gastronomi i samspil med dansk design, arkitektur, musik og mode viser nogle af Danmarks kerneværdier og styrkepositioner,

I Rio de Janeiro modtager Kronprinsparret en orientering af byens borgmester om planerne som værtsby for VM i fodbold i 2014 og OL i 2016. Herefter besigtiges områderne for de kommende Olympiske Lege arrangeret af den brasilianske Olympiske Komité.

Programmet omfatter ligeledes åbningen af en Asger Jorn-udstilling i São Paulo og en udstilling med Arne Jacobsens kunstudsmykkede 7’er stole i Rio de Janeiro. Kronprinsparret får også mulighed for at hilse på den danske koloni i São Paulo og i Rio de Janeiro.

Besøget afsluttes i Belo Horizonte i det sydøstlige Brasilien, hvor Kronprinsparret blandt andet deltager i åbningen af et kulturcenter for den danske zoolog P.W. Lund, som nyder høj anerkendelse i Brasilien for sine vigtige fossilfund i 1800-tallet.

Brasilien som marked for danske virksomheder
Brasiliansk økonomi har undergået en markant udvikling gennem de senere år og figurerer nu som verdens 6. største økonomi. Det har medført et væld af markedsmuligheder for danske virksomheder, hvilket kan aflæses i de seneste års gunstige udvikling i Danmarks eksport til Brasilien.

Men der er masser af rum for yderligere dansk eksport til Brasilien, og besøget vil blive brugt til en række eksportfremmende aktiviteter – samt til at styrke samarbejdet inden for kultur og uddannelse.

Mere end 50 virksomheder og organisationer forventes at være involveret i diverse eksportfremmeaktiviteter under Kronprinsparrets ophold i Brasilien.

Presserejse og akkreditering

Medier, der ønsker at dække Kronprinsparrets officielle besøg i Brasilien, bedes henvende sig til Udenrigsministeriets presseenhed prs@um.dk med kopi til mawest@um.dk senest den 22. august.

Rejsebureauet BCD Travel vil stå for hotelreservationer, flyrejse samt lokal transport. Rejseoplæg fra BCD kan rekvireres snarest.

Der kræves ikke visum til journalister til indrejse i Brasilien.

Detaljerede oplysninger om akkreditering samt presseprogram følger senere.

Kongehuset:
Lene Balleby, kommunikations- og pressechef, tlf: 33402529

Udenrigsministeriet:
Maria Westh, journalist, presseenheden, tlf: 33921140 / 50778664

BCD Travel:
Susanna Vazquez, project manager, tlf: 39154588, mail: Susanna.Vazquez@bcdtravel.dk

Se programmet.