H.M. Dronningen og kunsten

Fra kirketekstiler og malerkunst til découpager, broderier og scenografier. Kunsten spiller en betydelig rolle i Hendes Majestæt Dronningens liv - ikke kun privat, men også i mere officielle sammenhænge. Stimuleret af familien har Dronningen siden barndommen tegnet og malet og har i sit voksenliv holdt fast i glæden ved at udtrykke sig gennem kunsten.

Foto: Ritzau Scanpix, Kamilla Bryndum og Kongehuset ©

Blandt de farvestrålende gobeliner i Riddersalen på Christiansborg Slot besigtiger Dronningen i morgen en helt særlig samling af malerier udfærdiget af tredjeklasseelever fra Danmarks 98 kommuner. Hvert maleri er udfærdiget under temaerne ”Dronningen” og ”Vartegn fra min kommune”. Malerierne er Kommunernes Landsforenings officielle gave til Majestæten i anledning af 80-års fødselsdagen den 16. april 2020.

Siden begyndelsen af 1970’erne har Dronningen selv beskæftiget sig aktivt med en række kunstneriske udtryksformer; bogillustrationer, akvareller, maleri, découpager, scenografi, broderi, grafik og kirketekstiler. Inspireret af såvel den helt nære hverdag som af naturen, rejserne, litteraturen, arkæologien og fantasien, og med det velkendte ”M” som signatur har Dronningen gennem tiden prøvet flere kunstneriske medier og temaer af.

Akvarelmaleriet har Dronningen benyttet siden midten af 1970’erne til såvel fantasilandskaber som naturalistiske skildringer af naturen omkring slottene og i Grønland og abstraktioner over Marselisborgs vinduer. Akrylmaleriet er imidlertid Dronningens foretrukne materiale, og det er her, man siden de første malerier fra begyndelsen af 1980’erne ser den største udvikling. Fra de tidligste blide, danske landskaber og genkendelige stilleben-motiver, til impressionistiske abstraktioner, voldsomme, symbolistiske skyformationer, mennesketomme blå-grønne fantasilandskaber og dramatiske, kraftfulde sten og knogler i orange, pink og gult.

I begyndelsen af 1990’erne blev Dronningen optaget af décopage-teknikken, hvor udklip fra bøger og blade limes sammen til nye motiver. Metoden har Dronningen gennem tiden anvendt til kulisser til filmatiseringen af nogle af H.C. Andersens kendte eventyr, blandt andet Snedronningen i 2000 og De Vilde Svaner i 2009. Til begge designede Dronningen desuden kostumerne, som er en anden kunstnerisk interesse, der har været gennemgående siden opsætningen af tv-produktionen af Hyrdinden og Skorstensfejeren i 1987. Siden er det blevet til talrige balletter som Tommelise, Fyrtøjet, Den Standhaftige Tinsoldat, Svinedrengen og Nøddeknækkeren, og sidste år var Dronningen for ottende gang scenograf og kostumedesigner i forbindelse med en balletforestilling i Tivoli. Denne gang var opførelsen en nyfortolkning af Snedronningen.

Foruden broderier og design af julemærker, juleske, en altertavle samt kalendere og plakater til forskellige humanitære formål har Dronningen også tegnet, og i visse tilfælde selv syet, adskillige kirketekstiler, gerne applikeret eller broderet i klare kulører og med billedsymbolik med relation til det kristne tema. I 2019 kunne Dronningen præsentere ny kirkekunst i Graasten Slotskirke, hvor en ny messehagel blev taget i brug, og i Holmens Kirke afslørede Majestæten sidste år et nyt antependium og et særligt omslag til kirkens salmebøger, som Dronningen udformede i anledning af kirkens 400-års jubilæum.

En stor del af Dronningens værker har været vist på udstillinger i Danmark og i udlandet. Dronningen har siden sin første udstilling på Køge Skitsesamling i 1988 udstillet både alene og sammen med andre, blandt andet på Arken i Ishøj i 2012, sammen Prins Henrik på ARoS i Aarhus i 2013 og i sommeren 2015 sammen med H.M. Dronning Sonja på Baroniet Rosendal i Norge. I morgen, den 16. juni 2020, er det tredjeklasseelever fra hele landet, der udstiller på Christiansborg Slot, når Dronningen for første gang ser de 98 malerier, som eleverne har malet til Majestæten.