Pressemeddelelse: H.M. Dronningen indleder på torsdag statsbesøg i Ghana

Store dele af verden er i Hendes Majestæt Dronningens regeringsperiode blevet besøgt, og på torsdag rejser Dronningen til Ghana for at indlede statsbesøg i det vestafrikanske land.

Det bliver Dronningens første møde med Vestafrika og samtidig Dronningens udgående statsbesøg nummer 53, når statsbesøget i Ghana på torsdag indledes. Dronningen ser frem til besøget, hvor Dronningen blandt andet skal møde den ghanesiske befolkning og besøge virksomheder og kulturelle institutioner i landet.

Besøget varer fra den 23. til den 25. november 2017 og vil være en markering af Danmark og Ghanas tætte relationer, der går tilbage til, da de første danskere kom til landet i 1659. I forbindelse med statsbesøget har Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond bevilliget et beløb til genoptrykningen af bogen ”Stones tell stories”, der handler om de gamle danske huse i hovedstaden Accra, og hvordan det danske sprog og navne den dag i dag er udbredt i kystområdet. Dronningen vil under statsbesøget få overrakt den nyoptrykte bog på Osu Castle, der i 1661 blev bygget som et dansk fort.

Læs mere om bogprojektet på Kongehusets hjemmeside: http://kongehuset.dk/nyheder/et-saerligt-bogprojekt

Program
Fra Accra i syd og op i landet til Voltafloden vil Dronningen over tre dage besøge virksomheder og kulturelle institutioner og stå i spidsen for et erhvervsfremstød, hvor 39 danske virksomheder deltager. Dronningen vil besøge den danske erhvervsdelegation i Accra og møde en række virksomheder indenfor de tre sektorspor bæredygtighed, landbrug og det maritime erhverv.

Læs mere om erhvervsfremstødet på Kongehusets hjemmeside: http://kongehuset.dk/nyheder/dansk-erhvervsfremstoed-i-ghana-med-39-virksomheder

Derudover vil Dronningen besøge kunstcentret Arts & Design Centre, der uddanner unge mennesker til at levere produkter af håndværksmæssig høj kvalitet og godt design. Dronningen vil også besøge Novo Nordisk Diabetes Support Center, Mærsks havnekontor, et lokalt perlemarked og en perlefabrik, hvor Dronningen vil få fremvist de forskellige processer i perlefabrikation.

Dronningen er den ghanesiske Præsidents, H.E. Nana Addo Dankwa Akufo-Addo, officielle gæst og vil blive modtaget på Præsidentpaladset. Under statsbesøget vil Præsidenten holde et gallataffel til ære for Dronningen og derudover er Dronningen vært ved et returarrangement, hvor repræsentanter fra det officielle Ghana samt ghanesiske og danske virksomheder deltager.

Under besøget i Ghana vil Dronningen møde H.M. Kongen af Osu og H.M. Kongen af Akwamu.

Læs mere om statsbesøget i Ghana på Kongehusets hjemmeside: http://kongehuset.dk/nyheder/program-for-statsbesoeg-i-ghana