Pressemeddelelse: Kongehusets årsrapport 2023

I dag offentliggøres årsrapporten for Kongehusets virksomhed 2023.

Årsrapporten beretter om et særligt år med en række historiske nedslag, ikke mindst Hendes Majestæt Dronning Margrethes meddelelse om sin abdikation og tronskiftet.

I juli kunne Kongehuset markere, at Dronning Margrethe blev den længst siddende regerende monark i Danmarkshistorien. Tre måneder senere blev Hans Kongelige Højhed Kronprinsens 18-års fødselsdag markeret med deltagelse af mere end 200 unge fra hele Danmark samt fra Færøerne og Grønland ved et gallataffel på Christiansborg Slot. Året var også præget af en lang række øvrige arrangementer, rejser og besøg, herunder besøg af det norske og det spanske Kongepar samt det daværende kronprinspars rejse til Indien i spidsen for en større, dansk erhvervsdelegation.

Kongehusets årsrapport 2023 består – udover beretningen – af årsregnskabet for Den Kongelige Civilliste, der omfatter statsydelsen til Dronning Margrethe, og for det daværende kronprinspars årpenge.

Civillistens regnskab viser et forbrug af opsparingen i form af et underskud på godt en million kroner. Resultatet skal ses på baggrund af et år med mange aktiviteter og et fortsat højt prisniveau, men hvor der samtidig har været fokus på at tilpasse økonomien efter et betydeligt underskud i 2022. Balance i økonomien gennem prioriteringer og effektive løsninger er en central målsætning for Kongehuset. Dette mål forstærkes især i de kommende år, hvor der forventes en fortsat høj aktivitet og hvor der planlægges investeringer i modernisering af Kongehuset på flere områder.