H.K.H. Kronprinsessens tale ved DI’s Topmøde den 26. september 2017

Offentliggjort den 27. september 2017

God eftermiddag

Sikke en fin stemning, den sang kan skabe. Men ”I Danmark er jeg født” er mere end en sang. Det er en kærlighedserklæring til Danmark – til historien, til sproget, til kulturen, til landskaberne.

En kærlighedserklæring som også jeg – selvom jeg ikke er født her i Danmark - kan mærke helt ind i hjertet.  Og jeg ved, at man ikke behøver at være født i et land, for at føle sig hjemme. 

Særligt en enkel sætning i denne sang vil jeg gerne fremhæve her i dag, hvor vi er samlet for at tale globalisering og danske virksomheders udfordringer og muligheder:

Og det er sætningen:

”et lille land, og dog så vidt om Jorden - end høres danskens sang og mejselslag”.

For ja, Danmark er nok et lille land. Men vi har altid haft en ambition om at præge vores omgivelser. I Danmark og ude i verden.

Vi har en stolt tradition for at rejse ud. For at opdage og handle. 
I århundreder har handelsfolk sejlet ned gennem Europas floder. Krydset oceaner og landegrænser. 

Det har bragt velstand til landet. Og respekt i udlandet. Det gør det stadig. 

For i dag – når danske virksomheder tager ud i verden – når I tager ud – så er det også med et respekteret værdisæt i tasken.

Et værdisæt, der hviler på demokrati, menneskerettigheder, og blandt andet gensidig tillid og ligestilling mellem kønnene.

Et værdisæt, som gør, at danske virksomheder ude i verden tager medansvar for det samfund, som de er en del af.

Det har jeg selv oplevet, de gange jeg har haft fornøjelsen at besøge danske virksomheder i udlandet. 
GLOBALE UDFORDRINGER – OG LØSNINGER

Det er vigtigt at forstå det miljø og samfund, man opererer i, og gennem sine aktiviteter præge sine omgivelser i en positiv retning. 

Særligt nu. 

Hvor millioner af mennesker godt nok har arbejdet sig ud af ekstrem fattigdom de seneste år men hvor mange menneskers hverdag stadig er præget af konflikter og stigende ulighed. Klimaudfordringer. Ungdomsarbejdsløshed. Migration. 

Udfordringer, som for nogle mennesker og lande skygger for alt andet. Men vi må insistere på at se potentialet i udfordringerne. 
 Og potentialet – det er der.

Ikke mindst for jer. 

Med FN’s verdensmål – vedtaget af verdens lande i 2015 – de såkaldte Sustainable Development Goals – har vi fået en ramme for den globale udviklingsindsats frem mod 2030. 

Målene skal sikre vækst og velstand, lige vilkår, et bæredygtigt klima, rent drikkevand, bæredygtig innovation og en ende på fattigdom. 

Det er blevet betegnet som ”den mest ambitiøse globale vision i historien”. Men det er ikke kun en vision – det er også et kæmpe ansvar at få alle 193 lande til at levere resultater. 

For én ting er at blive enige om så store målsætninger. Noget andet er at gøre dem til virkelighed. Verdensmålene kræver enorme investeringer. Hvert år – frem mod 2030.

Og skal det lykkes at nå dem, er det en indsats, der kræver nytænkning. Hvor vi ikke bare gør tingene, som vi altid har gjort. 

Alle landene har forpligtet sig til at støtte op om verdensmålene med nationale handlingsplaner.

Men ingen politiker, regering, virksomhed eller NGO kan klare opgaven selv. Kun i fællesskab kan det lykkes at løfte opgaven.

Og derfor skal vi være bedre til at etablere partnerskaber – mellem den offentlige og private sektor. For det er i partnerskabet, at de innovative løsninger opstår. 

Verdensmålene giver nogle nye muligheder for visionære virksomheder; vi skal se målene som en drivkraft for at skabe nye markeder og bedre miljøer for virksomheder at operere i. 

Vi skal have bragt virksomhedernes teknologi, innovation og kompetencer i spil.

Vi skal have jeres løsninger på banen for at løse udfordringerne.

For uanset, om vi taler om at skabe bedre adgang til rent vand, stoppe sult, fremme mere bæredygtig energi eller fremme ligestilling mellem mænd og kvinder, så er den private sektor en vigtig aktør og meget oplagt samarbejdspartner.

Mange af jer arbejder allerede i dag med en miljømæssig og samfundsansvarlig bundlinje.

Og jeg hører også fra mange, at I arbejder på at integrere verdensmålene i jeres forretningsstrategier. Ikke af traditionelle CSR grunde.

Men fordi I kender sammenhængen mellem bæredygtighed og økonomisk vækst.

Jeg er meget optaget af verdensmål nummer 5 om ligestilling og empowerment af piger og kvinder.  

Det er bæredygtigt, når privatsektoren er med til at fremme ligestilling mellem kønnene, ikke kun i udviklingslande, men i alle lande.  Det giver mening at udnytte en større del af verdens talentmasse.

Ved at forbedre vilkårene for piger og kvinder skabes der rammer, der gør det muligt for dem at være en del af det formelle arbejdsmarked. 

Og det giver kvinder mulighed for at blive økonomisk uafhængige og dermed få større indflydelse i familien og ikke mindst i deres lokale samfund.  

Det har også en større samfundsbetydning. Kvinder investerer i deres børns sundhed og uddannelse, og dermed gør de op med skadelige traditioner, som fx børneægteskaber, og de får chancen for at bryde cirklen af fattigdom.  

Det er en gevinst for alle. Kvinder er nøglen til vækst og udvikling i et land, mere enkelt kan det ikke siges.

DESIGN OG PARTNERSKABER

Danmark er kendt for design. Ikke kun for æstetisk og smukt design, men også for funktionelt design. Der er mange, der siger, at design er en del af vores dna.

Design er så meget mere end vi først tænker. Design kan være med til at forbedre livet for almindelige mennesker og løse globale problemer - for eksempel i forhold til klimaet, sundhed og transport. 

Og verden har brug for innovative og kreative designløsninger, hvis vi skal sikre bæredygtig udvikling. 

Jeg var faktisk for nylig med til Index Award 2017. Det er et dansk initiativ, der netop hylder design globalt som en essentiel del af enhver bæredygtig løsning på de globale udfordringer. 

Jeg vil gerne dele en af de designløsninger, som vandt en pris, og det var fascinerende at møde menneskene bag projektet. 

Projektet hedder Zipline, og foregår i Rwanda.  I Rwanda bor mange, meget isoleret ude på landet, og manglende infrastruktur betyder, at adgang til sundhedsklinikker er meget begrænset, og hvis der er adgang, er der ofte mangel på livsvigtig medicin og blod.  

Dette kan i værste tilfælde føre til flere tab af liv. 
Det var den problemstilling, som var udgangspunkt i udviklingen af den designløsning. 

 


Silicon Valley selskabet ’Zipline – Lifesaving Deliveries’ og Rwandas regering gik sammen i et innovativt partnerskab om at løse problemet og udviklede verdens første kommercielle drone-delivery-system, som er designet til at levere livsvigtige forsyninger, som f.eks. blod og medicin, meget hurtigere til svært tilgængelige områder.

Der er tale om en designløsning, der kan redde liv. 

Projektet sigter mod at sikre hver eneste af Rwanda’s 12 million indbyggere muligheden for at modtage medicinske produkter inden for 15-35 minutter. 

Udover, at Zipline er et fantastisk eksempel på, hvordan nytænkning og teknologi kan løse en stor udfordring, er projektet altså også et rigtig godt eksempel på, hvad der sker, når man indgår i mere utraditionelle og innovative partnerskaber. 

I dette tilfælde var projektet forankret i et samarbejde mellem Rwandas regering, som er ansvarlig for at sikre, at alle indbyggere har adgang til sundhedsydelser, og en virksomhed med kreative ideer, som kan hjælpe regeringen med leve op til det ansvar i praksis. 

Vi skal i Danmark udnytte vores talent for design, vores DNA. 

Danmark skal være med helt i front, når det gælder om design og skabelse af innovative og kreative løsninger – og når det gælder om at indgå i nye partnerskaber.
 
UNLEASH

Et andet godt eksempel på et initiativ - et ’innovation lab’ – der skal sikre bæredygtige og innovative løsninger på globale udfordringer er UNLEASH. 

Det er et initiativ, der er udviklet af en række partnere på tværs af lande og sektorer, og visionen er at opbygge en platform for unge talenter til at udtænke innovative og skalerbare løsninger.

Og vi skal have fat i de unge. De spiller en central rolle i at udfordre status quo og de strategier, der er lagt af verdens ledere i dag. Og de har meget at byde på – de er innovative og kreative tænkere og har nye ideer til problem-løsning. 

De lader sig ikke begrænse – de tænker stort og ud af boksen.  Og det har vi meget brug for.
 
Derfor var det en særlig glæde at være vidne til, at UNLEASH i Århus samlede 1.000 yngre toptalenter fra mere end 100 forskellige lande.

Alle med hver deres forretningsidé til, hvordan man kan gøre vores verden til et bedre, renere og mere sikkert sted at leve.

Og i sidste ende bidrage med nye løsninger  til at nå verdensmålene.

Dansk Industri har inviteret tre af talenterne på scenen i dag. Det er dejligt at se. For det er opløftende at betragte unge mennesker brænde for den gode idé. Den gode idé, som peger fremad. 

AFRUNDING

I 1961 holdt John F. Kennedy sin berømte moon shot tale. I talen satte han et mål. Inden årtiet var omme, skulle USA have en mand på månen. 

Ikke fordi det var let, men fordi det var svært.

Målet tjente først og fremmest til at organisere og stimulere de stærkeste kræfter og de bedste evner, som USA overhovedet kunne præstere. 

Ingen vidste, hvordan det skulle lade sig gøre. For det lød komplet urealistisk. Men da målet var sat, måtte løsningerne findes.

Og efter otte år var målet indfriet: 

En amerikaner havde sat sine ben på månen – som den første i verden.

Det var resultatet af en enorm indsats, der gav USA et teknologisk forspring. Et forspring, som amerikanerne stadig nyder godt af i dag.

Tankegangen er den samme med verdensmålene.
 
Målene er meget ambitiøse – og kan virke så virkelighedsfjerne som en månelanding i 1960’erne. Der er tale om en lang tidshorisont, der udstikker en retning. Ikke bare for et land, men for alle verdens lande.

Nu handler det om at bringe al ny viden i spil for at nå målene. Jeg tror på, at det kan lade sig gøre. Det kræver, at vi er vedholdende.

Det kræver, at vi indgår i partnerskaber – offentlige og private, på tværs af lande og sektorer. 

For ingen af os løser verdens globale udfordringer alene. Men Danmark og danske virksomheder kan gå forrest. 

For som i den smukke sang lige før – så er vi måske et lille land, men dog så vidt om Jorden.

Tak.