H.K.H. Prinsesse Maries tale ved seminar for UNESCO-aktører den 15. maj 2018

Offentliggjort den 15. maj 2018

Goddag,

Det er mig en stor glæde i dag at kunne deltage i åbningen af dette seminar for beslutningstagere og professionelle med aktivt engagement i UNESCOs arbejde i Danmark.

Hvad vil vi med UNESCOs arbejde i Danmark? Sådan lyder overskriften for dagens program, og jeg ser frem til at høre de gode forslag, som sikkert vil komme i løbet af dagen.

For fire år siden var jeg, som protektor for Den danske UNESCO-nationalkommission, med ved lanceringen af den nu tidligere danske strategi for UNESCOs arbejde.

Og rigtig meget er sket siden da. Både i vores eget arbejde, men i høj grad også i det internationale samarbejde indenfor UNESCOs områder – uddannelse, videnskab, kultur og kommunikation.

FNs verdensmål for bæredygtig udvikling sætter en ny ramme og retning for UNESCOs, og vores alles, indsats for lige muligheder og større retfærdighed for alle, piger og kvinder såvel som drenge og mænd.

Det handler om kvalitetsuddannelse for alle, om ligestilling, om videnskab for det fælles vel, om kulturarv og kulturel mangfoldighed og om frie medier og ytringsfrihed, for en bedre fremtid for alle og for vores fælles planet.

I Danmark har vi, gennem de seneste år, set en udvikling i vores engagement i UNESCOs arbejde. Der er en voksende interesse for UNESCOs programmer og faglige netværk fra ministerier, danske kommuner, universiteter, skoler og civilsamfund.

Jeg tænker bl.a. på det voksende antal danske ”sites”, der er optaget på UNESCOs verdensarvsliste, der både omfatter naturarv som Stevns Klint og Vadehavet og kulturarv som Christiansfeld og Parforce jagten i Nordsjælland.

Men det gælder også Møn og Nyord i Vordingborg kommune, der sidste år blev godkendt som det første UNESCO Biosfæreområde i Danmark.

Og om spændende netværk af byer som Sønderborg, der er med i UNESCOs globale netværk af Lærende Byer og Kolding, der er blevet UNESCO Creative City.

For ganske nylig havde jeg fornøjelsen af at deltage i indvielsen af det flotte og imponerende Geokids-projekt i Geopark Odsherred, der er Danmarks første UNESCO Global Geopark.

I Geokids har alle børn i kommunen haft mulighed for at deltage i kreativ undervisning om natur og landskab, om lokale råvarer og kulturhistorie. Og alle eleverne har lavet hver sin maske, i alt omkring 3.500 masker, der på stænger er opstillet i landskabet. Hver eneste maske er særlig og forskellig fra de andre, og sammen udgør de et imponerende fælles kunstværk.

Dette er et flot eksempel på, hvordan man på en konkret og sjov måde kan involvere børn og deres familier i et projekt, der handler om at lære noget om natur og landskab, og om hvordan vi lever med og bruger naturen, så den også bevares for fremtiden.

Og det er et godt eksempel på hvordan vi, gennem aktivt UNESCO-arbejde, kan forbinde lokal handling med globale mål og udfordringer, og bidrage til relevant opfølgning på FNs verdensmål.

Jeg håber, at seminaret i dag vil bidrage til udvikling af præcise indsatser og stærke partnerskaber, og derved styrke UNESCOs arbejde i Danmark, og Danmarks indsats i UNESCO.

Tak for opmærksomheden.