Fortællinger om moderne kunst i Frederik VIII’s Palæ
Hver dag i denne uge vil H.K.H. Kronprinsen i en række videoer på Kongehusets Facebookprofil fortælle om de unikke, moderne kunstværker, der pryder Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg, hvor Kronprinsfamilien bor til dagligt. På Kongehusets Instagramprofil vil der hver dag blive bragt billeder og historier om kunstværkerne med detaljer og anekdoter bag værkerne.
Kronprinsfamilien er til dagligt omgivet af moderne kunst i deres hjem i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg. Det historiske palæ gennemgik fra 2004 til 2010 en omfattende renovering, og i forbindelse med denne istandsættelse fik ti danske kunstnere til opgave at udsmykke en række af palæets rum.
Det resulterede i en række kunstværker, der genremæssigt spænder fra maleri og tegning til skulptur og installation, og formålet med udsmykningen var at tilføre palæet et nutidigt præg, der kan danne rammen om mange af Kronprinsparrets officielle repræsentationsforpligtelser. I sin helhed reflekterer udsmykningen Kronprinsparrets engagement i dansk kulturliv og samtidskunstens diversitet og mangfoldige udtryk.
De ti danske kunstnere, der i sin tid udsmykkede Frederik VIII's Palæ, var Olafur Eliasson, Signe Guttormsen, Morten Schelde, John Kørner, Eske Kath, Kathrine Ærtebjerg, Kasper Bonnén, Tal R, Erik A. Frandsen og Jesper Christiansen. I 2019 blev et nyt kunstværk af den svenske fotograf Miriam Bäckström tilføjet. Således er det i dag 11 moderne kunstnere, der har sat deres præg på rokokopalæet fra 1750’erne.
Gennem tiden har Kronprinsfamiliens palæ blandt andet været privatbolig for bygherren Brockdorff, fungeret som landkadetakademi og kongeligt hjem for blandt andre Frederik 9. og Dronning Ingrid. I denne uge fortæller Kronprinsen om den moderne kunst i palæet i en række videoer på Kongehusets Facebookprofil. Hans Kongelige Højhed starter sin fortælling ved palæets nyeste kunstværk, der er et digitalt billede omformet til en moderne vævet gobelin.
Kronprinsen fortæller om det nyeste kunstværk i Frederik VIII's Palæ
Tidligere i år blev endnu et kunstværk tilføjet af den svenske fotograf Miriam Bäckström, der i form af et vægtæppe har skabt en moderne fortolkning af en gobelin. Værket opleves i samspil med interiøret fra 1828, som er et eksempel på dansk empirestil, der blandt andet er kendetegnet ved bemalede stuklofter. Miriam Bäckström har produceret en række digitale billeder, der efterfølgende er omformet til de vævede tæpper, der nu hænger i Frederik VIII’s Palæ. Rummet bruger Kronprinsparret til repræsentative formål.
Kronprinsen fortæller om Kathrine Ærtebjergs vægmaleri
Vilde dyr indfanget mellem tryghed og fare i skoven er temaet i kunstneren Kathrine Ærtebjergs eventyrlige vægmaleri ”Jagt” i Kronprinsfamiliens anretterkøkken i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg.
Ærtebjerg var blandt de ti kunstnere, der i sin tid fik til opgave at udsmykke en række af rokokopalæets rum, der på det tidspunkt netop havde været igennem en omfattende renovering fra 2004 til 2010. Inspirationen til vægmaleriet fandt Kathrine Ærtebjerg blandt andet i børnebøgers eventyrunivers.
Over årene har Frederik VIII’s Palæ gennemgået mange forandringer og haft mange beboere og gæster. I julen 1825 boede den 20-årige spirende eventyrdigter H.C. Andersen i palæet, der på det tidspunkt blev anvendt til søakademi for unge kadetter. I sin dagbog skrev digteren blandt andet: ”Jeg har foet 2 Værelser ud til Pladsen, et at sove i, et andet med Varme vor jeg vil læse i om Morgenen, Loftet hvælver sig høit over mig saa jeg ret kan tænkte mig, at være paa en Ridderligborg.”
Kronprinsen fortæller om John Kørners historiske maleri
Et moderne historiemaleri med krigen i Afghanistan som tema er samtidskunstneren John Kørners bidrag til den moderne kunstudsmykning i Frederik VIII’s Palæ.
Kørners historiemaleri er en tilføjelse til den store kongelige billedkunstsamling, der overvejende består af værker fra 1600- og 1700-tallet. På Fredensborg Slot findes cirka 800 malerier. Heriblandt J.E. Mandelbergs maleri i Kuppelsalen med farverige scener fra Den Trojanske Krig.
Den kongelige kunstsamling voksede særligt under Christian 4. og Frederik 5., der udvidede samlingen med hundredvis af værker. Mange af kunstværkerne er igennem tiden overdraget til staten og er blevet til alle danskeres kunstsamling. På Rosenborg Slot og i Christian VIII’s Palæ på Amalienborg kan blandt andet opleves malerier af danske konger, deres dronninger og børn af kendte danske og udenlandske malere som blandt andre Karel van Mander, C.G. Pilo, Jens Juel, C.W. Eckersberg, W.N. Marstrand og Laurits Tuxen.
Kronprinsen fortæller om Eske Kaths loftsmaleri
At et rum er mere end blot fire vægge er H.K.H. Kronprinsessens mødelokale et godt eksempel på. Her har kunstneren Eske Kath prydet loftet med et farvestrålende maleri af en himmel i opbrud efter et stormvejr. Loftsmaleriet er inspireret af barokarkitekturens malede lofter, hvor illusionistiske dommedagsscener er kendt for at sætte stemningen i rummet.
I sit maleri har Eske Kath valgt et motiv, der er anderledes farvestrålende, og hvor palæets stukroset fra 1828 er inddraget. Maleriet er således et moderne bud på et dekoreret loft, som der i de kongelige slotte er mange tidligere eksempler på. Et af de mest kendte er Henrik Krocks store loftsmaleri fra 1723 i Havesalen på Fredensborg Slot. Billedet er en allegori på Den Store Nordiske Krigs fredsafslutning, heraf navnet Fredensborg, og viser de antikke guders forsamling i skyerne på Olympen.
Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg har gennem tiden gennemgået store forandringer, og Eske Kaths loftsmaleri er sammen med de øvrige moderne kunstneres bidrag fra 2010 og 2019 eksempler på den nyeste udvikling. I 1828 ændrede palæet stil fra rokoko til den på den tid moderne senempire. I 1935, da Kronprins Frederik (9.) og Kronprinsesse Ingrid flyttede ind, blev det eksisterende klunkehjem med lædertapet ændret til en tidssvarende bolig for det kommende kongepar.
Kronprinsen fortæller om Morten Scheldes maleri
På forskellige planer flettes historierne om den danske Galathea 3-ekspedition og James Cook og Abel Tasmans opdagelsesrejser, der var med til at sætte Australien og øen Tasmanien på verdenskortet, sammen i Morten Scheldes vægmaleri i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg.
Ombord på skibet Vædderen deltog både H.K.H. Kronprinsen og kunstneren Morten Schelde i dele af Galathea 3-ekspeditionen. På maleriet ses blandt andet maskinrummet på selvsamme skib, der begyndte sin jordomsejling i 2006 og vendte hjem året efter. Samtidig indgår symboler på Kronprinsparrets bryllup og den rejse de to skulle på sammen.
Morten Scheldes kunstneriske bidrag til Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg er derfor både en hilsen til Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen.
Kronprinsen fortæller om Jesper Christiansens vægmaleri
En leg med former og perspektiver er omdrejningspunktet i kunstneren Jesper Christiansens store vægmaleri i H.K.H. Kronprinsens mødelokale i Frederik VIII’s Palæ, hvor et verdenskort med Danmark og Tasmanien i fokus pryder væggene.
Da Jesper Christiansen skabte værket, flyttede han sit atelier ind i palæets vestibule og skabte langsomt vægmaleriet, der byder på alt fra CD-hylstre og julehjerter til tegninger over Amalienborg og verdenskortet fra forskellige perspektiver. Væggene fortæller således historien om Kronprinsparrets ophav og dagligliv anno 2010.
Til vægmaleriet anvendte Jesper Christiansen den samme maleteknik, som man gjorde, da Pompejis vægdekorationer blev skabt. Her bliver bunden malet først med dyb sort maling, hvorefter farverne langsomt kommer på.