Kongehuset har en vognpark, der består af syv el- og hybridbiler, et mindre antal limousiner, personbiler, minibusser, varevogne samt en hestetransporter og en mindre lastvogn.
Nummerpladerne på Kongehusets biler er alle forsynet med en kongekrone, efterfulgt af et kort nummer, deraf navnet ”Kronebiler”.
Flagskibet blandt Kongehusets biler er en Rolls-Royce, kaldet Store Krone. Den blev anskaffet af Frederik 9. til officielt brug og bliver stadig anvendt, når Kongeparret og udenlandske statsoverhoveder transporteres til officielle begivenheder. Store Krone er fortsat i god stand og har kørt mere end 140.000 km.
Store Krone, nærmere betegnet Rolls-Royce Silver Wraith seven seater LGLW 25 body no.10181, blev bygget I 1958. LGLW 25 står for: L: Left hand drive, G: 1958, LW: Long wheelbase, (133' I stedet for 127) 25 står for, at det er det 25. eksemplar fremstillet det pågældende år. Der blev i 1958 bygget i alt 52 Silver Wraiths. Garantibeviset er udstedt den 11. april 1958 til His Majesty The King of Denmark, The Royal Palace, Copenhagen, Denmark af sælgeren og leverandøren Hooper & Co. På den tid solgtes Rolls-Royce bilerne på såkaldt "rolling chassis", hvilket vil sige uden karrosseri, som derefter blev håndbygget af forskellige karrosserimagere som eksempelvis Hooper & Co. Ltd. eller Freestone & Webb.
Motoren i Store Krone er en 6-cylindret rækkemotor på 4.887 ccm med topventil indsugning og sideventilet udstødning. Rover brugte samme ventilarrangement på modeller i 1950-erne. Harley Davidson havde halvtoppere allerede i 1920-erne. Motoren fødes af to SU-karburatorer og udvikler uofficielt omkring 180 hk i følge det britiske bilmagasin Autocar's prøvekørsel af Silver Wraith. Motoren er fra 1954 og er den største i Silver Wraith-modellerne. Efter 19 år udgik motoren af Rolls-Royce motorprogram i 1959.
Motorens ydelse og bilens præstationer er ikke opgivet af Rolls-Royce, men en prøvekørsel udført af det britiske bilmagasin The Autocar af modellen i Bentley-udførelse i 1956 viser, at Silver Wraith trods sin størrelse er en hurtig bil. 0-100 km/t klares på 12,9 sekunder, og tophastigheden opgives til 190 km/t. Værdier der i 1958 har været særdeles imponerende.
Transmissionen er en firetrins RR-General Motors Hydramatic. Akselafstanden er 337,8 cm, sporvidden for: 148,6 cm, bag: 162,6 cm og længden er: 528 cm, bredden: 183 cm og højden: 178 cm. Egenvægten er 2.358 kilo. Dækmonteringen er 6,50 x 17" på 5" fælge. Der blev i perioden 1946 -1959 bygget i alt 1.783 model Silver Wraith 1.144 med kort (127") akselafstand og 639 med lang (133") akselafstand. Chassis'erne blev bygget på Rolls-Royce's fabrik i Crewe.
Krone 1 er den nyeste Daimler. Den blev anskaffet i 1994 i forbindelse med Prins Henriks 60-års fødselsdag. Da modellen imidlertid var officielt udfaset allerede i 1992, indkøbte man hos Daimler-importøren i Sverige en brugt demonstrationsmodel årgang 1989 med kun 1500 km på kilometertælleren.
Kongehuset udskiftede i 2021 tre benzinbiler med en elbil og to hybridbiler.
Elbilen er en Volkswagen ID.3 Pro S, der kører som Krone 18. Den 1,8 ton lette elbil har en tophastighed på 160 km/t og kan accelerere fra 0-100 km/t på 9,6 sekunder. Med en længde på 4,261 meter og bredde på 1,809 meter er bilen oplagt til den daglige kørsel i København og anvendes ofte til praktiske gøremål mellem Amalienborg og Fredensborg Slot. Bilens batteri har en kapacitet på 62 kWh, der i normalt vejr kan klare en distance på 520 kilometer. En fuld opladning tager 6 timer og 15 minutter, og bilen kan på en 33-minutters hurtigladning få nok strøm til en distance på 280 km.
Krone 9 og Krone 10 er begge blevet udskiftet til hybrider af typen Audi A8 L 60 TFSI e quattro. Bilerne er 5,3 meter lange og er blandt Kongehusets limousiner, der til hverdag bruges til kørsel for medlemmer af den kongelige familie og Hoffets damer og herrer til officielle arrangementer.
Kongehuset følger udviklingen og vil i de kommende år, i det omfang det er muligt, udskifte størstedelen af vognparken til el- og hybridbiler. I den forbindelse er Kongehuset ligeledes i gang med at opsætte el-ladestandere ved alle Kongehusets residensslotte.
I dag har Kongehuset i alt syv el- og hybridbiler. Herudover råder Kongehuset over et mindre antal limousiner, personbiler, minibusser, varevogne samt en hestetransporter og en mindre lastvogn.