Guldbryllupskareten
Når Dronningen den 14. januar 2024 kører fra sin residens i Christian IX’s Palæ til proklamationen på Christiansborg Slot, foregår det i den såkaldte Guldbryllupskaret. Efter proklamationen vil Kongeparret anvende den samme karet til deres kørsel retur fra Christiansborg Slot til residensen i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg. Guldbryllupskareten eskorteres af Gardehusarregimentets Hesteskadron.
Guldbryllupskareten er én blandt flere kareter hos Den Kongelige Stald-Etat på Christiansborg Slot. Guldbryllupskareten, som ikke skal forveksles med Guldkareten fra 1840, er den nyeste af de kongelige kareter.
Guldbryllupskareten blev bygget i løbet af ni måneder i 1891-92 hos vognfabrikant F.C. Schulz i København og var en gave fra københavnske håndværksmestre til det daværende kongepar, Christian 9.’s og Dronning Louises guldbryllup, den 26. maj 1892.
Efter kongens ønske blev guldbryllupskareten bygget let og elegant i sortlakeret mahogni med det danske kongevåben malet på begge døre. Det høje kuskesæde er overtrukket med et bukkedækken i den originale, røde silkefløjl, pyntet med guldbroderi, guldfrynser og guldkvaster. På begge sider af bukkedækkenet er det danske våben broderet i guld, sølv og silketråd, udført i 1892 af firmaet Seifert, som vi dag kender som producent af studenterhuer.
Guldbryllupskareten fik som den første danske karet installeret elektrisk lys i både vognlygterne og inde i selve kareten. Karetens indre, kaldet coupéen, har bevaret sit indtræk af hvid silke-atlask med Christian 9.’s og Dronning Louises navnetræk indvævet sammen med våben og kroner.
Guldbryllupskareten blev sidst brugt af H.M. Dronningen ved 50-års regeringsjubilæum i 2022, hvor karetens bukkedækken blev restaureret. Ved Frederik 10.’s proklamation vil kareten være oplyst af elektrisk lys inde i coupéen.